Frequently asked questions

Ansök om hemförsäkring

För dig som ska bo hos COLIVE behöver du en hemförsäkring under din boendetid. Hemförsäkring ger ett grundläggande skydd vid till exempel brand, stöld, eller vattenskador – och ska alltid innehålla en ansvarsförsäkring. Du behöver ordna din hemförsäkring innan ditt boende börjar. 

Om du har ett svenskt personnummer kan du teckna hemförsäkring hos de flesta svenska försäkringsbolag, vi rekommenderar t.ex Hedvig eller Trygghansa.   

Om du saknar ett svenskt personnummer eller samordningsnummer rekommenderar vi att teckna hemförsäkring med t.ex If Försäkring– du kommer till formuläret här 

Internet och Wi-Fi?

I COLIVEs fastigheter är nätverk designat för användare med höga krav på täckning, säkerhet och prestanda. Ett trådlöst Wi-Fi nät täcker alla bostadsytor och givetvis Hangout.

Code of conduct

Vi har en code of conduct för att skapa en bas som vi alla är överens om. För oss på COLIVE är det sunt förnuft, men vi känner att det är viktigt att uttrycka det tydligt. Vi vill att våra coliving-ytor ska vara en plats för öppenhet och tolerans, en plats fri från diskriminering. Vi välkomnar alla oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och sexuell läggning. Vi värdesätter mångfald och strävar efter att alla ska känna sig välkomna. Alla som bor och arbetar i COLIVEs coliving-lägenheter ska behandlas med respekt, hänsyn och vänlighet. Du kan se den fulla versionen här.

Var kan jag hitta era coliving-hubbar?

För närvarande har vi coliving-hubbar i Stockholm, Göteborg and Lund. COLIVE Volatus, U25 och Lab ligger i Stockholm. I Göteborg har vi COLIVE Caseus och i Lund COLIVE Altum. 

Kan jag bjuda hem gäster?

Självklart, COLIVE är ditt hem! Vi rekommenderar alltid att du frågar dina roomies och att ni sätter upp regler kring detta i lägenheten, bara så att alla känner att det blir bra.

Kan jag flytta in senare under månaden?

Ja det kan du! Kontraktet reglerar endast tidigast inflyttningsdatum och tid. Detta innebär att om ditt kontrakt startar t.ex. första januari, så kan du flytta in när du vill efter första januari klockan 12.  Om du kommer senare under månaden ber vi dig att meddela dina roomies om förväntad ankomst så att de vet när du kommer.

Få dina nycklar

Samma dag som du flyttar in kommer du att få en aktiveringslänk där du får tillgång till dina digitala nycklar. Länken är endast giltig i 72 timmar, så se till att ladda ner den i tid även om du planerar att flytta in senare än den dag du får tillgång till lägenheten. Om du har några problem med din digitala nyckel, kontakta din Host.


Det enda navet som inte har ett digitalt nyckelsystem är U25. Så när du anländer för första gången kommer en av dina roomies att behöva hjälpa dig med att öppna dörren vid entrén. Det är därför en bra idé att kontakta dem i tid för att meddela när du kommer.

Vad behöver jag ta med när jag flyttar in?

Du behöver ta med saker som eget täcke, kudde, påslakan, handdukar och gardiner. En säng med bäddmadrass och garderob finns redan i rummet.

Om du inte kan eller vill ta med gardiner, täcke, kudde, påslakan och handdukar kan vi hjälpa till att tillhandahålla detta till ditt rum när du kommer. Vi kallar det "Extrapaketet" som innehåller gardiner, ett täcke, en kudde, sängkläder och handdukar som vi köper från IKEA och placerar i ditt privata rum inför inflyttning. Priset är 1100 kr.

För att beställa ett extrapaket, ber vi dig gå in i vår app --> Assistent --> Extrapaket --> Skapa Supportärende, så återkopplar vi där. Du får tillgång till appen tidigast 35 dagar innan ditt inflyttningsdatum. 

OBS - deadline för att senast beställa ett extrapaket är 2 veckor innan ditt inflyttningsdatum. 

Hur många bor tillsammans i en coliving-lägenhet?

Antalet roomies kan variera mellan 4-12 personer.

Vad innebär coliving?

Säg hejdå till traditionella isolerande boenden och hej till framtidens boende: coliving. Tänk dig ett välkomnande community där du kan bo, arbeta och få kontakt med likasinnade unga vuxna. Våra coliving-ytor erbjuder stilfulla skandinaviskt möblerade gemensamma ytor, alla designade med behoven hos young professionals och unga nyfikna människor. Kort och gott: du delar din bostadsyta som kök, vardagsrum med mera med andra, samtidigt som du har ditt eget privata sovrum och i de flesta av våra hubbar även ditt privata badrum. Det här är platsen för dig som vill connecta med andra!

Kan jag besöka hubben innan jag flyttar in?

I dagsläget ebjuder vi endast digitala visningar, med hänsyn till våra colivers privatliv. Därför har vi gjort digitala visningar som du kan kika på. Du hittar våra videos från COLIVE Volatus i Stockholm här och Caseus i Göteborg här!

Vad är den kortaste tiden att bo hos COLIVE?

Den kortaste kontraktsperioden är 2 månader. Vårt mål är att bygga ett starkt och tryggt community, så vi hoppas såklart att du trivs så bra att du vill stanna längre än så!

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at Colive AB, corporate identity number 559145-6008 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data