Frequently asked questions

Träffa din Host & kolla ID när du flyttar in

När du flyttar in vill din Host träffa dig för att connecta men också kolla ditt ID. Vi kontrollerar alltid ID när någon flyttar in för att se till att allt är i sin ordning och för allas säkerhet. Men mest är det trevligt att träffas. 

Vad behöver jag ta med när jag flyttar in?

Du behöver ta med saker som täcke, kudde, påslakan, handdukar och gardiner. Grunderna som säng och garderob finns redan i rummet.

Om du inte kan eller vill ta med täcke, påslakan och handdukar kan vi hjälpa till att tillhandahålla detta till ditt rum när du kommer. Vi kallar det "extrapaketet" som innehåller täcke, kudde, sänglinne och handdukar som vi köper från IKEA och levererar direkt till dig. Totalpris är 950 kr.

Skicka ett meddelande till oss och be om ett "extrapaket" så löser vi det!

Hur många bor tillsammans i en coliving-lägenhet?

Antalet roomies varierar mellan 4-12 personer. 🌱

Vad innebär coliving?

Säg hejdå till traditionella isolerande boenden och hej till framtidens boende: coliving. Tänk dig ett välkomnande community där du kan bo, arbeta och få kontakt med likasinnade unga vuxna. Våra coliving-ytor erbjuder stilfulla skandinaviskt möblerade gemensamma ytor, alla designade med behoven hos young professionals och unga nyfikna människor. Kort och gott: du delar din bostadsyta som kök, vardagsrum med mera med andra, samtidigt som du har ditt eget privata sovrum och i några av våra hubbar även ditt privata badrum. Det här är platsen för dig som vill connecta med andra!

Kan jag besöka hubben innan jag flyttar in?

I dagsläget erbjuder vi endast digitala visningar. Detta är helt enkelt för att det skulle bli så många besök för de som redan bor där. Därför har vi gjort digitala visningar som du kan kika på! Du kan se våra visningsvideos på COLIVE Volatus i Stockholm här, Aquila i Stockholm här, och Caseus i Göteborg här! 🤗

Vad är den kortaste tiden att bo hos COLIVE?

Den kortaste kontraktsperioden hos oss är 2 månader. Vårt mål är att bygga ett tryggt och starkt community, så vi hoppas såklart att du trivs så bra att du vill stanna längre än så! 😊

För icke svenska medborgare

Om du inte har ett svenskt personnummer rekommenderar vi att du skaffar ett samordningsnummer. Ett samordningsnummer är ett tillfälligt identititetsnummer för personer som inte är folkbokförda i landet men som har kontakt med landets myndigheter.

Varför behöver jag detta på COLIVE?

Du behöver ett samordningsnummer för att ta del av hemförsäkringen via Gofido. Försäkringen tecknas automatiskt via Gofido (om du har ett person- eller samordningsnummer) när du signerar ett kontrakt hos COLIVE och är viktig om något skulle hända i lägenheten. Om du inte har en hemförsäkring och något skulle hända blir du personligen skyldig att betala för skadan.

Hur skaffar jag ett samordningsnummer?

Du måste besöka ett skattekontor i Sverige, ta med din legitimation och hyresavtal till dem och be om ett samordningsnummer. Informera om att du behöver ha detta nummer på grund av ditt svenska hyresavtal och hemförsäkring.

  • Bor du på COLIVE Aquila? Då är detta närmsta kontor.
  • Bor du på COLIVE Lab eller U25? Då är detta närmsta kontor.
  • Bor du på COLIVE Caseus? Då är detta eller detta  närmsta kontor. 
  • Bor du på COLIVE Volatus? Då är detta eller detta  närmsta kontor.

Code of conduct

Vi har en code of conduct för att skapa en bas som vi alla är överens om. För oss på COLIVE är det sunt förnuft, men vi känner att det är viktigt att uttrycka det tydligt. Vi vill att våra coliving-ytor ska vara en plats för öppenhet och tolerans, en plats fri från diskriminering. Vi välkomnar alla oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och sexuell läggning. Vi värdesätter mångfald och strävar efter att alla ska känna sig välkomna. Alla som bor och arbetar i COLIVEs coliving-lägenheter ska behandlas med respekt, hänsyn och vänlighet. Du kan se den fulla versionen här.

Var kan jag hitta era coliving-hubbar?

Vi har i dagsläget fyra hubbar i Stockholm: COLIVE Lab, U25, Aquila & Volatus, och en hubb i Göteborg: COLIVE Caseus.

Kan jag bjuda hem gäster?

Självklart! Det är ditt hem. 🫶 Vi rekommenderar att ni pratar om detta i lägenheten och hur ni vill ha det så att alla känner att det blir bra.

Kan jag flytta in senare under månaden?

Ja det kan du! Kontraktet reglerar endast tidigast inflyttningsdatum och tid. Detta innebär att om ditt kontrakt startar t.ex. första januari, kan du flytta in när du vill efter första januari klockan 12. 🤗  Om du kommer senare under månaden, ber vi dig att meddela dina roomies om förväntad ankomst så att de vet när du kommer.

Jag vill flytta in, hur gör jag?

1. Gör en intresseanmälan här.

2. Vi återkommer med ett erbjudande till önskad hubb!

3. Gör personlighetstestet för bättre chans att få en plats och hitta dina roomies. 🫶

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Colive AB, orgnr. 559145-6008 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata